Vše, co by měl každý e-shopař o automatické cenotvorbě vědět

základy cenotvorby Rigoro

Přemýšlíte nad automatickou cenotvorbou nebo s ní teprve začínáte a nevíte si rady? Připravili jsme si pro vás menší návod, díky kterému zjistíte, zda jste na aktivní cenotvorbu připraveni nebo se vyplatí ještě chvilku počkat.

Proč a kdy by měl e-shopař začít řešit cenotvorbu

Každý, kdo se rozhodne si založit e-shop, by měl o cenotvorbě přemýšlet ještě před začátkem podnikání. Pokud se tak nestane, nevadí. Na správné nastavení cenotvorby se lze zaměřit i v průběhu podnikání.

,,Cenotvorba představuje pro spoustu e-shopařů tenký led. Spousta z nich se bojí, že jí špatně nastaví a přijdou o tržby či zákazníky.”

Jestli jste na cenotvorbu připravení se dá zjistit prostřednictvím několika jednoduchých otázek. Patří mezi ně například:

  1. Jsem procesně připraven?
  2. Mám dostatek dat pro správné určení cenotvorby?
  3. Mám dostatek objednávek?

Pokud jste si na všechny otázky odpověděli ano, tak se můžete do aktivní cenotvorby pustit. Pokud nad nějakou odpovědí stále váháte, do cenotvorby se zatím nepouštějte. Zkuste místo toho věnovat ještě trošku času produktu obecně. Zaměřte se na jeho kvalitu, komplexní marketing, SEO, PPC inzerci, vyhledávače zboží, vratky a podobně.

,,Cíl cenotvorby je jednoduchý a jen jeden - a to jsou vyšší tržby.”

Report výkonu - Rigoro

Reportování výkonu cenotvorby

Kolik času zabere nastavení cenotvorby

Vždy záleží, v jaké fázi se e-shopař právě nachází. Pokud si už o cenotvorbě něco nastudoval a ví, co potřebuje a čeho chce dosáhnout a může hýbat s cenou, může to trvat jen pár dní. V případě, že e-shopař teprve hledá a neví, co chce, může to být otázka i několika měsíců.

Rozdíl mezi manuální a automatickou cenotvorbou

Pokud máte zmapovaný tok konkurence na produktové kartě a víte, co od celého procesu očekáváte, máte skvěle nakročeno. Než se ale zcela ponoříme do automatické cenotvorby, je důležité zmínit rozdíl mezi manuální a automatickou cenotvorbou.

  • Manuální cenotvorba - v případě, že e-shopař nemá více jak jednoho zaměstnance, může být manuální cenotvorba nad rámec jeho sil. Jeden člověk nedokáže komunikovat s dodavateli, řešit vratky, balit balíky, hledat své produkty na Heurece a porovnávat své ceny s konkurencí. Pravděpodobně by nedělal nic jiného, protože se ceny mění velmi rychle a dynamicky.
  • Automatická cenotvorba - oproti manuální cenotvorbě má spoustu výhod. Pokud se pustíte do nastavení cenotvorby pomocí aplikace Pricing Fox, ušetříte si spoustu času, který můžete následně věnovat jiným aktivitám na e-shopu. Stačí, když si na začátku správně nastavíte sérii pravidel a průběžně je budete kontrolovat a upravovat. Aplikace si už následně sama bude stahovat data
    a další údaje.

Výhody automatické cenotvorby:

  • šetří čas
  • stahuje data za vás
  • nabízí i spoustu dalších údajů

,,Aplikace Pricing Fox má výhodu v tom, že poskytuje i spoustu bočních informací. Může získat například data 

o diagnostice, o tom, co se děje na kartě,  s pozicemi, cenou a konkurentem.”


Pricing Fox

Pricing Fox konkurence - Rigoro

Přehled konkurence v aplikaci Pricing Fox

Nevýhody automatické cenotvorby:

  • Appka je pořád jen stroj, který může chybovat a před spuštěním potřebuje nastavit a naladit parametry.

Co je nutné vědět před tím, než pricing nastavíme?

Jak jsme zmínili na začátku, otázek, které dokáží prozradit, zda jste na nastavení cenotvorby připraveni je několik. Připravili jsme si pro vás menší souhrn 5 otázek.

1. Můžete s cenou produktu hýbat a jak ve firmě tvoříte ceny?

✅ Ano, nákupní cenu od dodavatele vynásobíme dvěma a je výsledek.

✅ Ano, k nákupní ceně od dodavatele připočteme obchodní přirážku a DPH.

✅ Ne, nemáme strategii a s cenami nepracujeme.

✅ Ne, ceny máme pevné od dodavatele a s cenou nepohneme.

2. Máte dostatek objednávek pro určení správné cenotvorby?

✅ Ano, mám desítky objednávek

    • Ideální start na automatizovanou cenotvorbu pomocí pravidel.
    • Výběr vhodného nástroje, například Pricing Fox.
    • Je to pružný způsob, který reaguje na tržní situaci.
    • Je to náročnější na čas.

✅ Ano, mám stovky objednávek (horní hranice)

    • Použijte aplikaci Pricing Fox nebo nás kontaktujte.
    • Jste ideální kandidát na cenotvorbu pomocí strojového učení nebo umělé inteligence.

✅ Ne, mám jen jednotky objednávek (napřed vyřešte:)

    • Vlastní e-shop: zboží, logistiku, administrativu atp.
    • Marketing: PPC, Zbožáky, SEO a podobně.
    • Objednávky: zákaznickou péči, vratky, reklamace a další.

3. Máte v oboru konkurenci, máte originální zboží?

✅ Ano/ne, s cenou si dělám co chci a na trh zavádím nové ojedinělé zboží

    • Řídím se ekonomickými pravidly cenotvroby a mohu začít i s velkoobchodním dodání zboží ostatním podnikatelům.

✅ Ano/ne, konkurence existuje, znám jí, monitoruji a také znám svůj produkt, stejně jako konkurence.

4. Máte kde sehnat informace o konkurenci a cenách?

✅ Ano, u dodavatele.

✅ Ano, sleduji konkurenci ručně, denně, týdně a reaguji na ceny.

✅ Ano, používám vyhledávače zboží a sleduji konkurenci tam.

✅ Ne.

5. Máte nasazenou Heureku? Je tam konkurence a jste spárování do karet, kde je vaše konkurence?

✅ Ano, Heureku mám, ale nevím v jakém stavu

✅ Ano, mám Heureku, je na ní má konkurence a máme společné karty alespoň v 50-60 % případů

    • VÝBORNĚ! Můžete se pustit do aktivní cenotvorby.

✅ Ne

    • Jste na začátku a vraťte se k druhé otázce tohoto seznamu.

Tak a jsme u konce. V příštím článku se dozvíte, v jaké fázi je e-shop připravený na automatickou cenotvorbu a jaký by měl být další postup. A pokud si stále nevíte rady nebo potřebujete pomoci s nastavením, neváhejte nás kontaktovat.

Nezávazná poptávka

Máte již jasnou představu o tom, jaká data chcete napojit a chcete připravit finanční rozpočet na implementaci? Popište nám přes formulář svoji představu. Můžete nám nahrát i ukázku dat a my vás do 24 hodin kontaktujeme s nabídkou nebo upřesňujícími dotazy.
Líbil se vám článek? Sdílejte ho dál!
Mějte přehled - zaregistrujte si odběr nejen Rigoro novinek, ale i zajímavosti ze světa ecommerce.
17. 1. 2022

Vladimír Trevisan

Víc než 10 let zkušeností s daty v e-commerce Držitel odborných certifikací specialista Mergado a certifikovaný partner Pricing Fox Pracuje s technologiemi jako Google Tag Manager, Google Analytics, Shoptet, E-shop Rychle a dalším
Štítky:   

Mohlo by vás zajímat:

Specialista produktových integrací v e-commerce
Specialista produktových integrací v e-commerce
💻Práce s Mergadem, úprava XML dat, nastavení automatické cenotvorby... HPP, benefity, kanceláře v centru Brna 🏢,Skvělý šéf a parťák v jednom 💜, čti inzerát!
17. 4. 2024Více >
Kdy je e-shopař připraven na zavedení automatické cenotvorby
Kdy je e-shopař připraven na zavedení automatické cenotvorby
Chcete si při nastavování cen na e-shopu ušetřit spoustu času, který můžete věnovat jiným důležitým činnostem? Vsaďte na automatickou cenotvorbu. Poradíme vám, na co se zaměřit předtím, než k automatizaci cenotvorby přistoupíte, abyste z ní vytěžili maximum.
18. 2. 2022Více >
Vše, co by měl každý e-shopař o automatické cenotvorbě vědět
Vše, co by měl každý e-shopař o automatické cenotvorbě vědět
Přemýšlíte nad automatickou cenotvorbou nebo s ní teprve začínáte a nevíte si rady? Připravili jsme si pro vás menší návod, díky kterému zjistíte, zda jste na aktivní cenotvorbu připraveni nebo se vyplatí ještě chvilku počkat.
17. 1. 2022Více >