Cenotvorba: Jak nastavit cenu produktů, aby vám přinášela zisk

cenotvorba - Rigoro

Jedním ze základních stavebních kamenů úspěšného podnikání, je správně nastavená cenotvorba. Cena produktů, které nabízíte, vám musí přinášet zisk, ale zároveň musí být zajímavá a akceptovatelná pro zákazníky. Vysoká cena je může odradit. A naopak to, že nastavíte cenu příliš nízko, neznamená, že přilákáte všechny zákazníky. Pro každého má cena jiný význam a vy se musíte rozhodnout, jaký typ zákazníků je pro vás zajímavý. Zároveň si musíte stanovit jasný cíl – kolik chcete vydělat. A když už v tomto máte jasno, můžete se pustit do cenotvorby. Existují tři nejobvyklejší způsoby, kterými se cena stanovuje.

Cena podle nákladů

Abyste mohli stanovit cenu podle nákladů, musíte si je nejdříve spočítat. Nezapomeňte započítat opravdu všechny náklady. Týká se to nákladů na materiál, dopravu, pracovní sílu, pojištění, pronájem prostor, paušál za telefon, reklamu atd. K výsledné částce si přidejte marži. A nezapomeňte, že marže není totéž, co zisk. Marže je rozdíl mezi prodejní a pořizovací cenou produktu, zatímco zisk jsou peníze, které získáte po započtení všech výdajů.

Cena podle poptávky na trhu

Při stanovení ceny podle poptávky na trhu je důležité mít přehled o tom, kolik jsou lidé za daný produkt ochotni zaplatit. Za základ ceny se bere zákazníkem vnímaná hodnota zboží a cílem je nabízet produkt za co nejvyšší možnou cenu.  Pokud nabízíte jedinečný produkt, po kterém je poptávka, můžete si dovolit stanovit cenu s velmi vysokou marží. Ve chvíli, kdy bude mít váš produkt konkurenci, jeho cena klesne.

Cena podle konkurence

Jak už název napovídá, tato metoda vychází z cen konkurence. Nejdříve ze všeho se zamyslete, jestli nabízíte produkt dostupný úplně pro všechny, jdete zlatou střední cestou, nebo prodáváte luxusní zboží. Podle toho teprve určíte, kdo je vaše konkurence. Zjistěte průměr cen vašich konkurentů a ujasněte si, jestli chcete prodávat zboží za nižší, stejnou nebo vyšší cenu než oni. Můžete si dovolit prodávat produkt dráž než konkurence?

 

V ideálním případě je při stanovování ceny vhodné kombinovat všechny tři popsané způsoby. Nezapomínejte ale ani na další faktory, jako jsou například sezónnost nebo region, ve kterém obchodujete. Uvědomte si, že cenotvorba je nikdy nekončící proces. Nestačí stanovit cenu jednou a ustrnout na ní. Je nutné pružně reagovat na pohyby na trhu a podle toho cenu dynamicky měnit. A hlavně nezapomeňte, že nesmíte jít nikdy pod svou nákladovou cenu, jinak budete okamžitě ve ztrátě.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho dál!
Mějte přehled - zaregistrujte si odběr nejen Rigoro novinek, ale i zajímavosti ze světa ecommerce.
27. 8. 2021

Vladimír Trevisan

Víc než 10 let zkušeností s daty v e-commerce Držitel odborných certifikací specialista Mergado a certifikovaný partner Pricing Fox Pracuje s technologiemi jako Google Tag Manager, Google Analytics, Shoptet, E-shop Rychle a dalším
Štítky:   

Mohlo by vás zajímat:

Specialista produktových integrací v e-commerce
Specialista produktových integrací v e-commerce
💻Práce s Mergadem, úprava XML dat, nastavení automatické cenotvorby... HPP, benefity, kanceláře v centru Brna 🏢,Skvělý šéf a parťák v jednom 💜, čti inzerát!
17. 4. 2024Více >
Kdy je e-shopař připraven na zavedení automatické cenotvorby
Kdy je e-shopař připraven na zavedení automatické cenotvorby
Chcete si při nastavování cen na e-shopu ušetřit spoustu času, který můžete věnovat jiným důležitým činnostem? Vsaďte na automatickou cenotvorbu. Poradíme vám, na co se zaměřit předtím, než k automatizaci cenotvorby přistoupíte, abyste z ní vytěžili maximum.
18. 2. 2022Více >
Vše, co by měl každý e-shopař o automatické cenotvorbě vědět
Vše, co by měl každý e-shopař o automatické cenotvorbě vědět
Přemýšlíte nad automatickou cenotvorbou nebo s ní teprve začínáte a nevíte si rady? Připravili jsme si pro vás menší návod, díky kterému zjistíte, zda jste na aktivní cenotvorbu připraveni nebo se vyplatí ještě chvilku počkat.
17. 1. 2022Více >