Jedním ze základních stavebních kamenů úspěšného podnikání, je správně nastavená cenotvorba. Cena produktů, které nabízíte, vám musí přinášet zisk, ale zároveň musí být zajímavá a akceptovatelná pro zákazníky. Vysoká cena je může odradit. A naopak to, že nastavíte cenu příliš nízko, neznamená, že přilákáte všechny zákazníky. Pro každého má cena jiný význam a vy se musíte rozhodnout, jaký typ zákazníků je pro vás zajímavý. Zároveň si musíte stanovit jasný cíl – kolik chcete vydělat. A když už v tomto máte jasno, můžete se pustit do cenotvorby. Existují tři nejobvyklejší způsoby, kterými se cena stanovuje.
Obsah
Abyste mohli stanovit cenu podle nákladů, musíte si je nejdříve spočítat. Nezapomeňte započítat opravdu všechny náklady. Týká se to nákladů na materiál, dopravu, pracovní sílu, pojištění, pronájem prostor, paušál za telefon, reklamu atd. K výsledné částce si přidejte marži. A nezapomeňte, že marže není totéž, co zisk. Marže je rozdíl mezi prodejní a pořizovací cenou produktu, zatímco zisk jsou peníze, které získáte po započtení všech výdajů.
Při stanovení ceny podle poptávky na trhu je důležité mít přehled o tom, kolik jsou lidé za daný produkt ochotni zaplatit. Za základ ceny se bere zákazníkem vnímaná hodnota zboží a cílem je nabízet produkt za co nejvyšší možnou cenu. Pokud nabízíte jedinečný produkt, po kterém je poptávka, můžete si dovolit stanovit cenu s velmi vysokou marží. Ve chvíli, kdy bude mít váš produkt konkurenci, jeho cena klesne.
Jak už název napovídá, tato metoda vychází z cen konkurence. Nejdříve ze všeho se zamyslete, jestli nabízíte produkt dostupný úplně pro všechny, jdete zlatou střední cestou, nebo prodáváte luxusní zboží. Podle toho teprve určíte, kdo je vaše konkurence. Zjistěte průměr cen vašich konkurentů a ujasněte si, jestli chcete prodávat zboží za nižší, stejnou nebo vyšší cenu než oni. Můžete si dovolit prodávat produkt dráž než konkurence?
V ideálním případě je při stanovování ceny vhodné kombinovat všechny tři popsané způsoby. Nezapomínejte ale ani na další faktory, jako jsou například sezónnost nebo region, ve kterém obchodujete. Uvědomte si, že cenotvorba je nikdy nekončící proces. Nestačí stanovit cenu jednou a ustrnout na ní. Je nutné pružně reagovat na pohyby na trhu a podle toho cenu dynamicky měnit. A hlavně nezapomeňte, že nesmíte jít nikdy pod svou nákladovou cenu, jinak budete okamžitě ve ztrátě.
Provozovatelem stránek www.rigoro-tech.cz je Rigoro technologies, s. r. o., IČ 29380553,
člen skupiny Profitak group, s.r.o.